خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/04/26 - 09:24
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل

دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با وزیر خارجه ترکمنستان

کوروش کرم پور حقیقی  رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی  ایران و ترکمنستان با رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کوروش کرم پور حقیقی  رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی  ایران و ترکمنستان که در رأس هیاتی از گروه دوستی پارلمانی کشورمان، به منظور دیدار با مقامات دولتی و پارلمانی ترکمنستان به عشق آباد سفر کرده است با رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.



کرم پور در ابتدای این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه روابط دوستانه کشورهای منطقه گفت: گسترش روابط با کشورهای آسیای مرکزی بویژه کشور همسایه و هم مرز ترکمنستان از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.



وی با اشاره به همسایگی چند استان کشورمان با ترکمنستان گفت: نظر به اشتراکات فرهنگی و تاریخی قوی میان مردم در دو سوی مرزهای ایران و ترکمنستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه استان های هم مرز با ترکمنستان علاقمند به توسعه روابط تهران-عشق آباد هستند و ظرفیت بالایی نیز برای تسهیل و تسریع همکاری های فیمابین دارند.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه سطح روابط اقتصادی دو کشور متناسب با ظرفیت های فراوان طرفین نیست امیدواریم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان هر چه سریعتر تشکیل شده و با گفتگوی دو طرف در این کمیسیون شاهد ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشیم.



کرم پور در پایان این دیدار بخش های انرژی، حمل و نقل و ترانزیت را از جمله مهمترین زمینه های همکاری دو طرف برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با حمایت مقامات دولتی و پارلمانی ایران و ترکمنستان شاهد ارتقای سطح روابط دو کشور در این موارد باشیم.



رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن اشاره به عمق روابط دوستانه ایران و ترکمنستان گفت: ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و این کمک زیادی به تقویت هر چه بیشتر روابط دوستانه دو کشور کرده است.



وی با تاکید بر ضرورت تداوم حمایت های ایران و ترکمنستان از یکدیگر در سطح سازمان های منطقه ای و بین المللی افزود: موارد و مصادیق زیادی از حمایت های ایران و ترکمنستان از یکدیگر در مجامع و سازمان های بین المللی وجود دارند که در شرایط سخت و پیچیده هم انجام شده است و تداوم این شرایط می تواند منجر به تحکیم هر چه بیشتر روابط دوستانه ما شود.



رشید مردوف همچنین گفت: سفرهای متقابل رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان به عشق آباد و تهران شرایط خوبی را برای توسعه روابط موجود در زمینه های مورد علاقه دو طرف بوجود آورده است لذا ما همواره از استمرار گفتگوهای پارلمانی و دولتی فیمابین برای عملیاتی کردن توافقات رهبران دو کشور استقبال می کنیم.



وی در پایان گفت: ما معتقدیم باید با گفتگو و رایزنی مقامات دو کشور به راه حل هایی برای توسعه هر بیشتر همکاری های اقتصادی فیمابین برسیم، بنابراین در همین راستا تلاش خود را برای تشکیل سریعتر کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ترکمنستان و ایران بکار خواهیم گرفت.



شایان ذکر است در این دیدار آقایان علی اکبر کریمی،  جلیل رحیمی جهان آبادی، نورمحمد تربتی نژاد و رامین نورقلی پور نمایندگان مردم اراک ، تربت جام، گرگان و کردکوی در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند و در خصوص نحوه توسعه روابط دوستانه دو کشور  مطالبی را ایراد کردند./



پایان پیام 



 

  • کد خبر : 284795
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار